SÖNDAGHELAVECKAN

Undervisning från Sveriges kyrkor

182 anslutna kyrkor, 28 234 ljudklipp från 3 749 talare

Ljud Ebeneser Söråker   söndag 9 januari 2022

Jesus

Om man följer kyrkoåret och Evangeliebokens texter, brukar man kalla tiden mellan advent och trettondedagstiden för julcykeln. Varje del har sitt speciella fokus, och i denna predikan ställs det upp enligt följande disposition:

Advent - Han kom!
Det var ingen tillfällighet att Jesus kom. Det var heller ingen slump att det blev just i Betlehem han föddes. Då vi läser Gamla Testamentet finner vi massor med löften om den kommande Frälsaren. Därför är det så viktigt att vara bekant med de texterna för att förstå Guds plan för mänsklighetens återlösning.

Jul - Han sågs!
Jesus var inte verksam i någon underjordisk sekt. Han gick helt öppet tillväga och både Petrus och Johannes är specifika i sina vittnesbörd då vi läser Apostlagärningarna och deras brev, att det de förkunnar är något de själva varit ögonvittnen till. Ingen seriös historiker ifrågasätter heller att det fanns en man som heter Jesus som levde i Israel vid den tiden.

Trettondedagstiden - Han segrade!
Denna del av kyrkoåret handlar om uppenbarelsen, Jesu uppenbarelse. Frågan är inte OM Jesus verkade i Israel utan om han ÄR den han säger att han är. Det kan endast tas emot i tro. Bibeln vittnar om att Jesus dog för våra synder och att Gud bekräftade det offret genom att uppväcka honom från döden på tredje dagen.

Loading the player...

Direktlänk till ljudfil (22 MB)